“Vermijd trucs”, zegt Google, “bedoeld om de positie van zoekmachines te verbeteren”. Het is duidelijk dat ze het niet menen, anders zouden we allemaal zonder werk zitten. Als we mensen uitleggen wat onze baan is, gebruiken we meestal woorden als ‘technieken’, ‘methoden’ en ‘strategieën’. De zoekmachine Strategieën Conferentie en Expo wordt momenteel in Londen gehouden. Search Engine Stunts zou niet zo geloofwaardig klinken, toch? Om eerlijk te zijn, het zou best leuk klinken, maar een excursie naar de SET show zou waarschijnlijk niet zo goed gaan met de boekhoudafdelingen.
Er is een onderdeel van linkbait naar de meeste dingen die je online plaatst, en de grootste meerderheid daarvan kan worden beschouwd als een truc om de web crawler rankings te verbeteren.De meeste van die dingen kunnen worden beschouwd als een truc om web crawler rankings te verbeteren.

Maar hoe zit het met de methoden die we effectief gebruiken om linkbait te promoten om onze zoekresultaten te ondersteunen? Alle SEO trucs en stunts die u probeert toe te passen op een stuk van linkbait met zoekmachine resultaten pagina’s in gedachten zijn meestal van weinig nut voor mensen, en dit gaat absoluut in tegen Google’s volgende bepaling die u zich moet afvragen: “Is dit van enige hulp voor mijn gebruikers? Zou ik dit doen als er geen webcrawlers bestonden?”
Er is een lijst van dingen die ik niet zou doen als zoekmachines niet bestonden, maar het is goed mogelijk dat ik nog steeds linkbait maak. Ik zou het voor verschillende doeleinden doen, en ik zou authentieke functies zoals voorzichtig gevolgd en zorgvuldig nofollowed links uitsluiten. Ik zou geen vijfendertig seconden van mijn kostbare tijd besteden aan het schrijven van een goede metabeschrijving die niemand ooit zou observeren. Het kan me niet schelen waar mijn trefwoorden staan en ik zou waarschijnlijk ook niet eens zien of ik een aantal trefwoorden op verschillende pagina’s volledig zou missen.

De manipulatieve eigenschappen van linkbait kunnen worden geïdentificeerd aan de hand van hun relevantie voor de site waarop het wordt gefaciliteerd. Ik sluit virale presentatie-inspanningen hier uit, en kijk alleen maar naar pogingen om grote aantallen links uit één stuk boeiende inhoud te verwerven. Uiteindelijk zijn de resultaten van het off-subject linkbait vrij gelijkaardig aan betaalde link campagnes: een commercieel domein gaat van onder naar boven zonder dat het aanbod ook maar een klein beetje verbeterd wordt. Als je het echter over linkbait hebt, is de controle en sluwheid nog erger, omdat veel mensen die een domeinlink geven geen idee hebben dat ze de kwaliteit ervan ondersteunen en het uiteindelijk helpen om het te rangschikken voor welk product het ook maar een duwtje in de rug geeft. De enige reden waarom Google dit over het hoofd moet zien, is omdat de koppeling gebeurt bij besluit, waarbij gebruik wordt gemaakt van de redactionele discretie van de linkers. Er is geen dwang en geen geld gerelateerde handel.
